Staat er na boerenkool een nieuwe superfood op het punt om Amerika te veroveren? Het bedrijf The Nunes Company uit Californië hoopt met broccoliblad een nieuwe hit in handen te hebben. Ze noemen hun product ‘BroccoLeaf’.
Superfoods: sinds een aantal jaar staan ze op het menu van hippe huisvrouwen en Hollywoodsterren. Er bestaat geen sluitende definitie, maar over het algemeen zijn superfoods rijk aan essentiële voedingsstoffen. Kleine bommetjes instant gezondheid.
Heel wat exotisch klinkende producten als quinoa, chiazaad en gojibessen zijn op boodschappenlijstjes beland door de superfoodhype. Grote supermarkten als Albert Heijn en Jumbo hebben verscheidene superfoods zelfs opgenomen in hun assortiment.
Opvolger voor boerenkool
In de VS is een voor Nederlandse begrippen oersaaie groente erg populair: boerenkool. Amerikanen doen het rauw in een smoothie of maken er een salade van. Het eetmagazine Bon Appetit riep 2012 zelfs uit tot het ‘Jaar van de boerenkool’.
Maar dat is alweer drie jaar geleden. Tijd voor een nieuwe hype, denkt het Californische bedrijf The Nunes Company, dat onder de merknaam Foxy Organic biologische groente verkoopt. Ze brengen BroccoLeaf op de markt, gebundelde koolbladeren van broccoli die normaal gesproken weg worden gegooid.
Ideaal voor sappen
Het bedrijf ontdekte broccoliblad vorig jaar, toen een groentekweker op het kantoor langskwam, schrijft FastCompany. Hij legde uit dat hij in groentesappen de blaadjes van broccoli gebruikte in plaats van boerenkool, omdat de sapcentrifuge daar niet verstopt van raakt.
Na analyse in het lab bleek broccoliblad vol goede voedingsstoffen te zitten. Net als boerenkool zitten de blaadjes van broccoli boordevol vitamine A en C. En broccoliblad bevat meer calcium, ijzer en kalium dan boerenkool. "We dachten: hey, misschien hebben we hier iets te pakken", zegt Matt Seeley, marketingdirecteur van The Nunes Company.
Goud in handen
BroccoLeaf is nu op kleine schaal verkrijgbaar in New York, Los Angeles en San Francisco. Ook levert The Nunes Company aan enkele restaurants en sapmakers. Het bedrijf hoopt dat het broccoliblad net zo aanslaat als boerenkool, maar dat is nog verre van zeker.
"Tot nu toe is het niet eenvoudig geweest", zegt Seeley. "We hebben een product dat consumenten niet kennen. Ze weten niet hoe het smaakt en wat ze ermee moeten doen. Buiten dat, hebben we goud in handen."